3. Waarom is energiemanagement nodig?
Roel: “Hier zijn tal van redenen voor. Het verschilt van het optimaal gebruiken van opgewekte energie en het meeste halen uit je dynamische contract, tot het voorkomen dat je de hoofdaansluiting moet verzwaren. Het zorgt in de basis voor inzicht, het schetsen van een energieprofiel is belangrijk, waardoor je geautomatiseerd kunt gaan sturen. Inzicht is ook nodig voor het maken van de juiste beslissingen wat betreft toekomstige grote energieverbruikers.”
Sjors vult aan: “Energiemanagement is op de zakelijke markt eigenlijk steeds vaker geen keuze meer, het moet gewoon. Bedrijven en gebouwen in Nederland moeten op termijn voldoen aan de Europese (Paris Proof) afspraken en zo groen mogelijk opereren. Energiemanagement is daar een essentieel onderdeel van.”
“Daarnaast zijn energiemanagementsystemen van groot belang bij het ondervangen van problemen rondom netcongestie,” gaat Dennis verder. “Netbeheerders investeren de komende jaren miljarden per jaar om het elektriciteitsnet zo snel mogelijk uit te breiden. Het is echter niet genoeg om te voldoen aan de vraag. Netbeheer Nederland heeft daarom ook aangeven dat flexibel gebruik van stroom nog belangrijker wordt. Energiemanagement kan daar natuurlijk een grote bijdrage aan leveren.”
4. Welke vormen van energiemanagement zie je al in het alledaagse leven?
Sjors: “Energiemanagement wordt al geruime tijd in ons dagelijks leven toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een laadplein met load balancing. Dat is eigenlijk een soort van EMS light, omdat je hierbij ook de beschikbare hoeveelheid stroom slim stuurt. Maar het optimaliseren van stroomverbruik zien we in de breedste zin steeds vaker terug in gebouwen.” Dennis vult aan: “Denk aan handelen op de energiemarkt aan de hand van dynamische contracten. In de praktijk wordt EMS ook steeds vaker ingezet om eigen opgewekte energie in combinatie met een batterij te managen. Op de residentiële markt zie je EMS steeds meer om de warmtepomp zo slim mogelijk aan te sturen.”